صرافی آنلاین سالاریکس خرید و فروش ارزهای دیجیتال

همین حالا ثبت نام کنید

صرافی های ارز دیجیتال

نویسنده: خانم شیدا لک کارشناس محتوا | 1402-04-08 صرافی های ارز دیجیتال

در سال‌های گذشته داغ‌ ترین اخبار دنیای معاملات مالی حول واژه «ارز دیجیتال» چرخیده است. ارزهای رمزنگاری شده ای که در یک شب سودهای کلان یا ضررهای هنگفت را به همراه داشته‌اند. بازاری که کمتر کسی می‌تواند در مقابل ورود به آن مقاومت کند. هر چه باشد ارزهای دیجیتال، داریی های آینده هستند که امروز به حساب شما واریز می‌شوند. البته نه حسابی که در بانک‌های محلی دارید، بلکه حسابی که در یک صرافی ارز دیجیتال که به نام شماست. جواب همه سوالات از جمله اینکه نحوه خرید و فروش ارزهای دیجیتال چگونه است؟ ارزهای دیجیتال کجا خرید و فروش می‌شوند؟ ارزهای دیجیتال را کجا باید آنها را نگهداری کرد؟ و بسیاری سوالات دیگر در یک جواب خلاصه می شود : ” صرافی ارز دیجیتال ” پلتفرم‌هایی که با عنوان صرافی ارزهای دیجیتال ایرانی و یا صرافی ارزهای دیجیتال خارجی در بازار کریپتو فعالیت دارند، امکانات مناسبی را برای ورود به معاملات برای انواع سرمایه‌گذاران مهیا می‌کنند. این پلتفرم‌ها نقش بانک‌های فیزیکی را در فضای دیجیتالی به عهده دارند. فرقی نمی‌کند یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای باشید یا یک تازه‌کار، در هر صورت باید از سازوکار صرافی‌ها اطلاعات کاملی داشته باشید. در ادامه به بررسی تمام زوایای صرافی‌های ارز دیجیتال می‌پردازیم.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال یا صرافی کریپتو بازاری برای خرید و فروش رمزارزها هستند. این اِکسچنج‌ها (Exchange) پلتفرم‌هایی را برای ارائه خدمات معاملاتی به کاربران طراحی و راه‌اندازی می‌کنند. صرافی‌های کریپتو به زیرساخت‌هایی برای ذخیره‌سازی ارز دیجیتال نیاز دارند. از طرفی ابزارهای تحلیل و مقایسه قیمت را در نیز برای ارزهای دیجیتال مختلف در اخیتار کاربران قرار می‌دهند. از آنجایی که هر روز بر تعداد کریپتوهای موجود در بازار افزوده می‌شود، این صرافی‌ها غالبا از شمار زیادی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند تا قادر به ارائه خدمات به جامعه بزرگی از کاربران باشند. پیش از روی کارآمدن صرافی‌های ارز دیجیتال در بازار ارزهای رمزنگاری شده، تنها راه به دست آوردن رمزارها استخراج و یا انجام تراکنش در اتاق‌های بحث و گفتگوی آنلاین بود. این روزها صرافی‌های رمزارز زیادی از دارایی‌های رمزنگاری شده پشتیبانی می‌کنند، امنیت دارایی کاربر را تامین و کارمزدهایی را برای انجام معاملات تعیین می‌کنند. با وجود این پلتفرم‌ها، خرید کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) در مقایسه با گذشته بسیار ساده شده است.

روش کار صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟

کاربران پس از ساخت حساب کاربری در صرافی های ارز دیجیتال و تکمیل احراز هویت به بخش خرید و فروش ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، لایت کوین (LTC)، تتر (USDT)، دوج کوین (DOGE) و بیشمار ارز دیجیتال دیگر  خواهند پرداخت. در مرحله بعد می‌توانید با توجه به اینکه صرافی انتخابی شما چه ارزی را برای معامله ملاک قرار می‌دهد وارد خرید و فروش شوید. به عنوان مثال ممکن است صرافی موردنظر امکان خرید و فروش با استفاده از ارز فیات یا همان ارز رسمی هر کشور (در ایران یعنی ریال) را به شما بدهد. در برخی موارد نیز صرافی فقط امکان خرید و فروش ارز دیجیتال با استیبل کوین تتر (رمز ارزی با قیمت ثابت) را به شما می دهد. حتی ممکن است اکسچنج موردنظر شما معاملات ارزها با یکدیگر را مجاز بداند. بنابراین اینکه با چه نوع پول یا ارزی می توانید در صرافی معامله کنید، به صرافی ارز دیجیتال موردنظر شما بستگی دارد. در نظر داشته باشید که هرچه صرافی موردنظر شما بزرگتر باشد، از رمزارزهای بیشتری پشتیبانی می‌کند. با این وجود بهتر است پیش از ایجاد حساب کاربری در بزرگترین صرافی‌های جهان نیز نام ارز موردنظر خود را در فهرست ارزهای صرافی جست‌وجو کنید.

 

 

پیش از هر اقدامی با خدمات صرافی موردنظر آشنا شوید. اگر یک صرافی ایرانی ارز دیجتال را انتخاب کرده باشید می توانید ارزهای دیجیتال را تومان بخرید و اگر صرافی انتخابی شما یک صرافی ارز دیجیتال خارجی باشد ممکن است به کاربران اجازه خرید با پول محلی برخی کشورها مثل دلار و یورو و… را بدهد. در اکثر صرافی های خارجی امکان خرید ارزهای دیجیتال با استیبل کوین تتر وجود دارد و اگر یک صرافی خارجی را برای خرید ارز دیجیتال انتخاب کرده اید به هر حال برای تبدیل ریال به تتر نیازمند ثبت نام در یک صرافی ایرانی هستید. زیرا صرافی های خارجی پول کشور ما را نمی پذیرند. اینکه صرافی به شما این امکان را بدهد که بعد از خرید بتوانید ارز دیجیتال خود را در صرافی نگهداری کنید و یا باید بعد از خرید ارز دیجیتال از صرافی آن را خارج کنید به امکانات آن صرافی و اینکه آیا کیف پول ارز دیجیتال داخلی دارد یا خیر بستگی دارد. برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال به کاربران اجازه نمی‌دهند که دارایی خود را از پلتفرم به کیف‌ پول الکترونیکی ارز دیجیتال یا والت (Wallet) شخصی انتقال دهند. صرافی‌های ارز دیجیتال برخلاف نظام بانکداری سنتی و همینطور بازار معاملاتی بورس ساعت تعطیلی ندارند. این بازارهای در تمام ساعات شبانه‌روز و در تمام ایام سال باز هستند. به همین دلیل می‌توان گفت بازار ارزهای دیجیتال هرگز نمی‌خوابد و همیشه بیدار و فعال است.

احراز هویت صرافی های ارز دیجیتال

احراز هویت یا KYC مخفف “Know Your Customer” اولین گام برای مبارزه با پول‌شویی است. بر اساس این پروتکل هر کاربر یا مشتری که برای اولین بار از خدمات یک صرافی ارز دیجیتال استفاده می‌کند به محض ثبت‌نام اولیه باید اقدامات لازم برای تایید هویت خود را انجام دهد. به این ترتیب احتمال اضافه شدن یک مشتری کلاه‌بردار که قصد استفاده از خدمات صرافی ارز دیجیتال برای پول‌شویی را دارد به حداقل ممکن می‌رسد. صرافی‌های کریپتو با استفاده از فرایند احراز هویت اطلاعات و مشخصات فردی کاربر جدید را تایید می‌کنند و در همین راستا با فعالیت‌های کاربر بیشتر آشنا می‌شوند. به این ترتیب مشخص می‌شود که آیا کاربر از طریق اقدامات قانونی درآمدزایی می‌کند یا خیر. از سوی دیگر انجام احراز هویت نشان می‌دهد که چه کاربرانی بیشتر در معرض خطر ارتکاب به پول‌شویی قرار دارند. انجام احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال، اعتماد و شفافیت‌سازی بیشتری را به همراه دارد. از سوی دیگر خطر پول‌شویی و کلاه‌برداری‌ به حداقل می‌رسد. اعتماد متقابل میان صرافی  و کاربران به معنای ایجاد یک فضای باثبات برای انجام معاملات است. به یاد داشته باشید که با وجود قانون‌گذاری‌های انجام شده در رابطه با لزوم احراز هویت برای انجام معاملات، همچنان صرافی‌های ارز دیجیتالی وجود دارند که بدون احراز هویت به کاربر اجازه معامله می‌دهند. از معامله در چنین صرافی‌هایی خودداری کنید و به یاد داشته باشید که این صرافی‌ها با حذف یک قاعده کلی محیطی نا امن برای پول‌شویی و خرید و فروش کالاهای غیرقانونی را فراهم می‌کنند.

 

معمولا برای احراز هویت باید روی برگه‌ای به‌ صورت دستنویس هدف از احراز هویت را درج کنید. در ادامه باید در حالی که مدرک شناسایی و برگه فوق را در دست دارید یک عکس سلفی از خودتان بگیرید. پس از انجام احراز هویت در صرافی باید منتظر تایید اطلاعات و هویت کاربری خود باشید. این روزها این فرایند با سرعت قابل‌ توجهی انجام می‌شود. احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال ایرانی سالاریکس به صورت اتوماتیک و با سرعت بسیار بالا انجام می شود. دامنه اطلاعاتی که برای شروع معامله باید در اختیار صرافی بگذارید به نوع آن بستگی دارد. در برخی از صرافی‌ها یک ایمیل و نام کاربری برای شروع فرایند ثبت نام کافی است درحالی که در برخی دیگر به ارائه اطلاعات کامل‌تری از قبیل کد ملی، آدرس، شماره تماس، تاریخ تولد و شماره پاسپورت نیاز دارید. توجه داشته باشید که اکثر صرافی های ارز دیجیتال خارجی به کاربران ایران خدمات نمی دهند و برای فعالیت مجبور هستید آی پی خود را مخفی نگهدارید. برخی از کاربران نیز با مدارک هویتی جعلی اقدام به احراز هویت در صرافی های خارجی می کنند که به هیچ عنوان توصیه نمی شود و در صورتی که صرافی متوجه این موضوع شود ممکن است دارایی شما را بلوکه کند. پس برای حفظ دارایی خود قبل از انتخاب صرافی ارز دیجیتال خارجی تمامی موارد ذکر شده را مد نظر قرار دهید.

تفاوت خدمات صرافی های ایرانی و خارجی چیست؟

صرافی های ارزدیجیتال خارجی ریال را نمی پذیرند و معمولا ارزهای فیاتی مانند دلار، یورو، درهم و… و همچنین انواع استیبل کوین ها مانند تتر را برای انجام معاملات می پذیرند.

در صرافی های ارز دیجیتال خارجی خدمات متفاوتی نسبت به صرافی های ارز دیجیتال ایرانی ارائه می شود. یکی از مهم ترین تفاوت ها، ارائه خدمات فیوچرز در صرافی های خارجی است. در بخش فیوچرز صرافی های خارجی شما می توانید با استفاده از اهرم ها، معامله کنید. از اهرم ۱ تا ۱۲۵ در اختیار شماست و می توانید از آنها استفاده کنید و وارد معامله شوید.

به عنوان مثال اگر با اهرم ۲۰ وارد معامله شوید و قیمت آن دارایی فقط ۵ درصد رشد کند، اهرم شما در رشد ۵ درصدی ضرب می شود و یک سود ۱۰۰ درصدی به حساب شما منظور می شود، شاید فکر کنید از این بهتر وجود ندارد! اما اهرم ها مانند شمشیر دو لبه عمل می کنند و اگر دارایی که شما با اهرم ۲۰ خریده اید، فقط ۵ درصد افت قیمت داشته باشد، شما ۱۰۰ درصد ضرر خواهید کرد و دارایی شما به هر میزان که باشد صفر می شود!

همچنین در بخش فیوچرز می توانید معاملات دو طرفه داشته باشید و با انجام نوعی از معامله موسوم به Short از ریزش قیمت هم کسب سود کنید. به معامله گرانی که در بخش فیوچرز صرافی ها معامله می کنند تریدر میگویند. خدمات فیوچرز در ایران ممنوع است و توسط صرافی های ایرانی این خدمات ارائه نمی شود.

 

ارزهای دیجیتال نامی آشنا در دنیای امروز هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رمز ارز ها در دسترس تر از همیشه

خرید و فروش اتریوم و بیش از 100 رمز ارز دیگر در صرافی سالاریکس

آخرین مطالب

اپلیکیشن صرافی سالاریکس

بازار همراه شماست

دسته بندی ها

پشتیبانی آنلاین سوالی دارید؟
پشتیبانی آنلاین

تماس از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰

پشتیبانی آنلاین تماس تلفنی