صرافی آنلاین سالاریکس خرید و فروش ارزهای دیجیتال

همین حالا ثبت نام کنید

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

نویسنده: Tsalaact | 1402-06-02 کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

برای نگهداری رمزارزها، از کیف پول ارز دیجیتال استفاده می‌شود. کیف پول ارز‌ دیجیتال در واقع بستری در فضای وب مانند سایت، اپلیکیشن اندروید، یک قطعه سخت افزاری و… است که امکان ذخیره سازی ارزهای دیجیتال را به شما می‌دهد.

در این مقاله از صرافی آنلاین سالاریکس همه چیز در مورد انواع کیف پول ارز دیجیتال، امنیت کیف پول ارز دیجیتال، ساخت کیف پول ارز دیجیتال و… را به صورت کامل برای شما توضیح می‌دهیم.

کیف پول کریپتو انواع مختلفی دارد که هر کدام امکانات خاصی را ارائه می‌دهند. معمولا همه‌ی این کیف پول‌ها، ارز های اصلی و برتر بازار را پشتیبانی می‌کنند، اما اگر قصد نگهداری رمزارز خاصی را دارید، در ابتدا باید در این مورد تحقیق کنید.

در بین انواع مدل‌های کیف پول کریپتو دو شکل نرم افزاری و سخت افزاری رایج تر هستند. شما با توجه نوع نیاز خود می‌توانید یکی از انها را انتخاب کنید که در ادامه این مقاله آنها را بررسی می‌کنیم.

 

ساده ترین راه نگهداری ارزهای دیجیتال

خرید ارزهای دیجیتال دارای پیش نیازهایی است که مرحله اول آن، ساخت ولت ارز دیجیتال است.

فرآیند خرید و فروش ارزهای دیجیتال در خارج از کشور به راحتی انجام می‌شود. با توجه با اینکه کشور ایران تحریم است، صرافی‌های خارجی ارز‌دیجیتال خارجی به سختی به کاربران ایرانی خدمات می‌دهند.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال

بهترین کیف پول ارز دیجیتال

 

با ثبت نام و تکمیل احراز هویت در صرافی آنلاین سالاریکس، می‌توانید به راحتی خرید ارزهای دیجیتال با کارت‌های عضو شبکه شتاب را انجام دهید.

بعد از ثبت نام در صرافی آنلاین سالاریکس، به تعداد تمامی ارزهای موجود در صرافی، یک کیف پول شخصی برای شما ساخته می شود که می‌توانید برای نگهداری ارزهای دیجیتال خود از آن استفاده کنید.

احراز هویت در صرافی ایرانی سالاریکس با سرعت بالایی انجام می‌شود و می‌توانید به راحتی در بازار‌های مالی بین المللی سرمایه گذاری کنید.

برای ثبت نام در صرافی آنلاین سلاریکس روی این متن کلیک کنید

 

نحوه ساخت ولت ارزهای دیجیتال

ساخت کیف پول ارز دیجیتال به راحتی انجام می‌شود. ابتدا باید اپلیکیشن آن را دانلود کنید و بعد مراحل ثبت نام را کامل کنید. در مراحل ساخت کیف پول ارز دیجیتال تعداد 12 تا 24 واژه انگلیسی به شما نمایش داده می‌شود که کلمات بازیابی کیف پول ارزدیجیتال شما هستند.

اگر به هر دلیلی کیف پول شما غیر فعال شود، فقط با داشتن این کلمات ریکاوری می توانید آن را بازیابی کنید.

ساخت کیف پول ارزدیجیتال

ساخت کیف پول ارزدیجیتال

این کلمات در اختیار هر کس قرار بگیرد می‌تواند به دارای شما دسترسی داشته باشد و آن را منتقل کند. به دلیل حساس بودن این موضوع، کیف پول های ارز دیجیتال اجازه اسکرین گرفتن از این صفحه را به شما نمی‌دهند و باید این کلمات را به صورت خوانا و به ترتیب شماره یادداشت کرده و در جای امنی نگهداری کنید.

پس از یاداشت کلمات، سیستم مجدد از شما می‌خواهد تا آنها را به ترتیب وارد کنید. در واقع اینکار برای اطمینان از یادداشت صحیح کلمات  انجام می‌شود و در نهایت پس از تائید، کیف پول شما ساخته می‌شود.

 

انواع کیف پول رمزارزها

کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال بالاترین امنیت را در بین مدل های مختلف دارند و کیف پول ارز دیجیتال نرم افزاری، پرکاربردترین نوع ولت ارز دیجیتال هستند. معمولا ولت‌های ارز دیجیتال از همه بلاکچین ها پشتیبانی می کنند و می توان از آنها برای نگهداری توکن‌های مختلف استفاده کرد.

از معروف‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری ارز دیجیتال می توان به کیف پول‌ ارز دیجیتال لجر و یا کیف پول ارز دیجیتال سیف پل اشاره کرد.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال

قیمت ولت ارزدیجیتال سخت افزاری از 80دلار شروع می‌شود و در ایران مدل‌های مختلفی از آنها را می‌توان به راحتی تهیه کرد.

در مقابل کیف پول‌های ارزدیجیتال نرم افزاری رایگان هستند و استفاده از آنها آسان است. از بین کیف پول‌های ارز دیجیتال نرم افزاری، می‌توان به کیف پول‌ متامسک (MetaMask)، تراس ولت (TrustWallet) و سیف پل (Safepal) اشاره کرد.

 

کیف پول نرم افزاری (Software Wallet)

کیف پول ارز دیجیتال نرم افزاری یا کیف پول ارز دیجیتال گرم، بسیار پرکاربرد و همیشه به اینترنت وصل هستند.

با دانلود اپلیکشین تلفن همراه یا دسکتاپ و یا با مراجعه به سایت آنها می‌توانید بعد از ساخت اکانت از آنها استفاده کنید.

معروف ترین آنها کیف پول سیف پل ، کیف پول تراست ولت ، کیف پول متامسک ، کیف پول اتمیک ولت هستند و می توانید به صورت رایگان از امکانات عالی آنها استفاده کنید.

بسیار مهم است که برای استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال نرم افزاری، نکات مهم امنیتی را با دقت رعایت کنید.

با توجه به اتصال دائم این کیف پول‌ها به فضای وب، در صورت رعایت نکردن نکات امنیتی که نکات امنیتی ممکن است دارایی شما به خطر بیفتد.

امنیت این کیف پول‌ها بسیار بالاست و خیلی از افراد سرمایه های زیادی را در این کیف پول‌ها نگهداری می‌کنند. اگر نکات امنیتی را رعایت کنید، جای نگرانی نیست.

کیف پول ارز دیجیتال نرم افزاری

کیف پول ارز دیجیتال نرم افزاری

یکی از نکات امنیتی مهم قرار ندادن کلمات ریکاوری در اختیار دیگران است.

سازندگان این کیف پول‌ها همیشه بیان می‌کنند که ما هیچ وقت به کلمات ریکاوری شما نیاز نداریم، چنین درخواستی فقط از طرف کلاهبرداران ممکن است برای شما ارسال شود. در هر حالت به هیچ عنوان کلمات ریکاوری کیف پول خود را در اختیار کسی قرار ندهید.

با توجه به اینکه کیف پول‌های نرم افزاری قابلیت اتصال به سایت‌های مختلف برای دریافت جایزه، خرید، شرکت در ایردراپ و غیر را دارند، از همین راه نیز ممکن است هک شوند.

هیچگاه برای شرکت در مسابقات و قرعه‌کشی و ایردراپ و… از کیف پول ارز دیجیتال اصلی خود استفاده نکنید. برای این کار از یک کیف پول ثانویه استفاده کنید.

اگر همیشه در حال خرید و فروش ارزهای دیجیتال و جابجایی دارایی‌های خود هستید، کیف پول‌های نرم افزاری به دلیل دسترسی آسان تر، گزینه بسیار عالی برای شما هستند.

توصیه شخصی ما استفاده از کیف پول ارز دیجیتال نرم افزاری برای دارایی کمتر از 2000 دلار است. حتما در زمان استفاده تمامی نکات امنیتی در خصوص کار با این کیف پول ها را یاد بگیرید و رعایت کنید.

 

کیف پول ارز دیجیتال سرد (Cold Wallet)

کیف پول ارز دیجیتال سرد بر خلاف کیف پول ارز دیجیتال های گرم همیشه به اینترنت متصل نیست و فقط در زمان انجام تراکنش به اینترنت متصل می شوند. این ولت ها فقط کلید‌های خصوصی شما را در خود ذخیره کرده و به همین دلیل از امنیت بالایی برخوردار هستند.

ولت‌های سرد انواع مختلفی مانند سخت افزاری(Hardware Wallet) و کاغذی(Paper Wallet) و … دارند که در بین آنها کیف پول‌های سخت افزاری رایج تر هستند. در ادمه به توضیح آنها می پردازیم.

 

کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری (Hardware Wallet)

کیف پول ارزدیجیتال سخت افزاری، از لحاظ ظاهری، دقیقا شبیه به فلش مموری هستند که با پرداخت هزینه باید آنها را تهیه کنید. از طریق USB و یا بلوتوث به گوشی و لپ تاپ شما متصل می‌شوند و سپس می‌توانید نقل و انتقالات خود را انجام دهید.

شاید از خودتان بپرسید چطور یک قطعه سخت افزاری، رمزارزها را در خود نگهداری می کند؟ در واقع دارایی‌های شما روی شبکه بلاکچین ذخیره هستند و کیف پول‌ها دری برای دسترسی به آنها هستند.

کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری

کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری

کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری به صورت دائم به اینترنت متصل نیست. به همین دلیل از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. برای استفاده از کیف پول سخت افزاری باید آنها را بخرید و مانند کیف پول ارزدیجیتال نرم افزاری نمی توان از آنها رایگان استفاده کرد.

هرچند که کیف پول ارز دیجیتال نرم افزاری بسیار پر استفاده و امن است، اما به دلیل اتصال دائم آنها به اینترنت در مقایسه با کیف پول سخت افزاری، آسیب پذیرتر هستند.

 

کیف پول ارز دیجیتال کاغذی (Paper Wallet)

در این دسته از کیف پول‌ها کلید‌های عمومی و خصوصی شما رو یک کارت نوشته می‌شود و یا ممکن است مانند یک (QR Cod  کیو آر کد) در اختیار شما قرار بگیرد؛ سپس با وارد کردن و یا اسکن آن به یک کیف پول گرم متصل شده و تراکنش‌های خود را انجام می‌دهید.

بعد از اتمام کار هیچ اثری از کلید‌های خصوصی شما در فضای وب باقی نمی‌مانند، به همین دلیل این کیف پول‌ها بسیار امن هستند. این کیف پول‌ها در زمان ابتدای آغاز به کار کریپتو مرسوم بودند. در صورت از بین رفتن کیف پول کاغذی در حوادثی مانند سیل، زلزله و آتش سوزی و… متاسفانه امکان بازگشت سرمایه شما وجود ندارد.

 

ذخیره سازی سرد (Cold Storage)

ارزهای دیجیتال در بلاکچین با فرآیند رمزنگاری ذخیره می‌شوند. اینگونه تصور کنید که رمزارزها در یک صندوق امانات در بلاکچین ذخیره می‌شوند و کلید آن صندوق در دست شماست. این کلید به صورت رشته اعدادی در اختیار شما قرار می‌گیرد و هر زمان بخواهید ارزهای دیجیتال خود را منتقل کنید، باید این درب منتهی به بلاکچین را با کلید خود باز کنید.

اگر شخصی به این کلید دست پیدا کند می تواند دارایی شما را منتقل کند.

کیف پول‌ها فقط کلید و یا همان رشته اعداد را در خود ذخیره می‌کنند و فقط یک درب به بلاکچین هستند. تمام مراحل ذخیره سازی ارزهای دیجیتال حول محور محافظت از کلیدهای رمزنگاری شما می‌چرخد. با ذخیره سازی سرد، کلیدهای شما به جز در طول فرآیند تراکنش، آفلاین نگه داشته می‌شوند.

نگهداری ارزهای دیجیتال

نگهداری ارزهای دیجیتال

زمانی که کیف پول سخت افزاری سرد خود را به لپ تاپ متصل می‌کنید، این کلید عمل کرده و درب باز می شود. بعد از اتمام کار درب بسته و کلید به حافظه کیف پول سخت افزاری شما بر می‌گردد و دیگر دست هیچکس به آن نخواهد رسید!

در ذخیره سازی گرم و یا کیف پول‌های ارز دیجیتال نرم افزاری، این کلید دیجیتالی در یک اپلیکیشن متصل به اینترنت قرار دارد.

بدور از پیچیدگی این ساده ترین توضیحی بود که می توانستیم برای درک بهتر فرآیند ذخیره سازی سرد به شما ارائه بدهیم.

آدرس کیف پول ارز دیجیتال (Address)

برای هر رمزارز در کیف پول ارز دیجیتال، شما یک آدرس منحصر به فرد دارید. این آدرس رشته‌ای از اعداد و حروف است و دیگران می‌توانند با استفاده از این آدرس برای شما ارز دیجیتال ارسال کنند.

بعد از ورود به کیف پول ارز دیجیتال خود، می‌توانید در بخش واریز و برداشت ارز دیجیتال، با انتخاب نام رمز ارز دلخواه، آدرس کیف پول آن را کپی کرده و برای دیگران بفرستید. ارزهای دیجیتال دارای شبکه‌های مختلفی هستند و در زمان واریز و یا برداشت ارزهای دیجیتال باید به این شبکه‌ها توجه داشته باشید.

در انتقال ارزهای دیجیتال حتما شبکه مبدا و مقصد باید یکی باشد و در غیر این صورت تراکنش شما در شبکه بلاکچین گم خواهد شد.

کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال (Private key)

کلید خصوصی شامل تعدادی از حروف و کلمات است که با الگوریتم تصادفی برای شما ساخته می‌شود و در واقع یک رشته اعداد رمز نگاری شده برای امضا تراکنش‌ها و اثبات مالکیت آنهاست. هر شخص با در اختیار داشتن آن می‌تواند به موجودی رمز ارزهای شما دسترسی داشته باشد. بنابراین این کلید خصوصی فقط مختص به صاحب کیف پول است.

بعد از ساخت یک کیف پول ارزدیجیتال نرم افزاری، این کلید‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد و باید در حفظ و نگهداری کلید خصوصی خود دقت لازم را به عمل آورید.

انتقال ارزهای دیجیتال

انتقال ارزهای دیجیتال

هر شخص با در اختیار داشتن کلید خصوصی شما، می تواند به دارایی شما دسترسی داشته باشد.

همانطور که گفتیم کیف پول ارز دیجیتال نرم افزاری همیشه به اینترنت متصل است و در صورتی که با هر روشی یک بد افزار به کیف پول شما متصل شود، می‌تواند آن را هک کرده و با برداشتن این کلید‌ها دارایی هایی شما را به سرقت کند.

شاید از خود بپرسید چه کسی اجازه اتصال کیف پول کریپتو خود به یک ربات یا بد افزار را می‌دهد؟ هیچکس !

اما در برخی موارد مانند ایردراپ‌ها، برای دریافت جایزه از شما می‌خواهند کیف پول خود را به سایت برگذار کننده متصل کنید، اما در برخی موارد در واقع ایردراپ و یا جایزه‌ اصلا وجود ندارد و شما به یک بد افزار متصل می‌شوید و دارای شما به سرقت می رود!

 

کلید عمومی کیف پول ارز دیجیتال (Public Key)

کلید عمومی و خصوصی یک بخش جدایی ناپذیر از ارزهای دیجیتال هستند که به شما اجازه می‌دهند بدون نیاز به شخص ثالث تراکنش‌های خود را انجام دهید و ارزهای دیجیتال را ارسال و دریافت کنید.

این کلید‌ها هنگام ساخت کیف پول ارز دیجیتال ایجاد می‌شوند. با درکنار هم قرار گرفتن این کلید‌ها امکان انجام تراکنش فراهم می‌شود و وجود آنها برای انجام تراکنش‌ها ضروری است.

بعد از ایجاد کلید خصوصی کیف پول رمزارز، کلید عمومی از طریق یک الگوریتم ریاضی خاص و پیچیده از کلید خصوصی ایجاد می‌شود، کلید عمومی در اختیار عموم قرار می‌گیرید و کلید خصوصی مختص به شماست. باید بدانیم مهندسی معکوس کلید عمومی برای رسیدن به کلید خصوصی کاری ناممکن است.

امنیت کیف پول ارزهای دیجیتال

امنیت کیف پول ارزهای دیجیتال

برای انجام تراکنش در کریپتو، کلید عمومی در اختیار دیگران قرار می‌گیرد، اما کلید‌های خصوصی باید همیشه مخفی بمانند.

پیش تر گفتیم هر شخصی که به کلید‌های خصوصی شما دسترسی داشته باشد به ارزهای دیجیتال مرتبط با آن هم دسترسی خواهد داشت.

در واقع آدرس کیف پول یک بخش کوتاه از کلید خصوصی است که تراکنش به آن ارسال می شود.

و در نهایت با کلید خصوصی قفل آن تراکنش باز می‌شود و می‌توانید و ثابت کنید که تراکنش متعلق به شماست.

امضا در تراکنش ارز دیجیتال (Signature)

برای تایید صحت تراکنش‌های مالی از امضا سنتی استفاده می‌شود. دنیای کریپتو هم از این قضیه مستثنی نیست، با این تفاوت که برای تایید صحت تراکنش‌ها در کریپتو، از یک امضای دیجیتالی با امنیت بسیار بالا استفاده می‌شود .

امضای دیجیتالی یک طرح ریاضی برای تأیید صحت پیام‌ها یا اسناد دیجیتال است. با استفاده از امضای دیجیتال فرستنده هویت خود را تایید می‌کند و گیرنده می‌تواند مطمئن شود شخص فرستنده پیام را ارسال کرده و تغییری در پیام ایجاد نشده است

همچنین این امضا شرایط عدم انکار امضا کننده را فراهم می‌کند و امضا کننده نمی‌تواند در آینده این امضا را انکار کند .

در زمان اجرای تراکنش، داد‌ها با کلید خصوصی امضا می‌شوند و گیرنده بعد از دریافت تراکنش آن را با کلید های عمومی تایید می‌کند.

ارزهای دیجیتال نامی آشنا در دنیای امروز هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رمز ارز ها در دسترس تر از همیشه

خرید و فروش اتریوم و بیش از 100 رمز ارز دیگر در صرافی سالاریکس

آخرین مطالب

اپلیکیشن صرافی سالاریکس

بازار همراه شماست

دسته بندی ها

پشتیبانی آنلاین سوالی دارید؟
پشتیبانی آنلاین

تماس از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰

پشتیبانی آنلاین تماس تلفنی