صرافی آنلاین سالاریکس خرید و فروش ارزهای دیجیتال

همین حالا ثبت نام کنید

قرار‌داد هوشمند اتریوم

نویسنده: Tsalaact | 1402-07-08 قرار‌داد هوشمند اتریوم

قرار‌داد هوشمند اتریوم چیست؟

قرار‌داد هوشمند اتریوم نوع جدیدی از قرار دادهای سنتی است. علاوه بر ارزدیجیتال اتر و بلاکچین، قرار داد هوشمند اتریوم هم یکی از خدمات پروژه اتریوم است.

همانطور که می‌دانیم در هر قرار‌داد دو شخص وجود دارد، که قرار داد بین آنها منعقد می‌شود. قرار‌داد هوشمند این امکان را به طرفین می‌دهد تا بدون حضور شخص ثالث قرار داد اجرا شود. آن هم در امنیت بالا و بدون امکان تقلب.

اگر بخواهید یک قرار داد بانکی، یا یک قرار داد مالی تنظیم کنید، حتما باید شخص ثالثی وجود داشته باشد تا این قرارداد را تنظیم کند، و طرفین را ملزم به ایفای تعهدات کند.

به عنوان مثال اگر بخواهید یک ماشین بخرید، به دفتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنید. دفترخانه قرارداد یا سند را با دقت تنظیم می‌کند و مطمئن می‌شود واریز مبلغ از طرف خریدار به صورت کامل انجام شده است.

از فروشنده امضا می‌گیرد که هیچ ادعای دیگری در خصوص ماشین فروخته شده نداشته باشد. یک زمان برای تعویض پلاک تعیین می‌کند و تمام این اطلاعات را در سیستم ثبت می‌کند.

این اطلاعات برای مرکز تعویض پلاک، پلیس راهور و غیره … معتبر هستند. بعد از انجام معامله‌، خریدار و فروشنده نمی‌توانند ادعایی خارج از قرار‌داد داشته باشند و خریدار رسما مالک خودرو می‌شود.

با استفاده از قرار داد هوشمند اتریوم تمام این مراحل، با دقت بالا و امنیت بالا و بدون نیاز به شخص ثالت انجام می‌شود. در ادامه به صورت مختصر در خصوص نحوه کارکرد قرار‌ داد هوشمند اتریوم صحبت می‌کنیم.

 

بلاکچین و پیاده سازی قرار داد هوشمند

با به وجود آمدن بلاک‌چین، فرصت پیاده سازی امکانات بسیاری برای راحت تر شدن نیاز انسان ها به وجود آمد. بلاکچین از بحث ارزهای دیجیتال و بیتکوین فراتر است و امروزه فقط به خدمات مالی و ارزهای دیجیتال ختم نمی‌شود.

بلاکچین یک پلتفرم غیر متمرکز است. غیر متمرکز به معنی اینکه متعلق به دولت، نهاد و یا سازمان خاصی نیست. توسط عموم مردم کنترل می‌شود و هر بلاکچین تا زمانی که حتی فقط یک کاربر داشته باشد، به کار خود ادامه می‌دهد. و هیچکس نمی‌تواند آن را متوقف کند.

تراکنش‌های مالی در بلاکچین به صورت p2p یا همتا به همتا انجام می‌شوند، و طرفین به صورت مستقیم مقابل هم قرار می‌گیرند. برای انجام چنین کاری نیاز بود تا یک ساختار مخصوص و غیر قابل تقلب ایجاد شود.

می توانید برای خرید تتر به صفحه آن مراجعه کنید.

 

تاریخچه قراداد هوشمند

قرارداد هوشمند برای اولین بار توسط یک دانشمند معروف به نام نیک سابو مطرح شد.

ساتوشی ناکاموتو خالق اولین ارز دیجیتال بازار کریپتو، یعنی بیتکوین، شخصیتی پنهان و نا مشخص دارد.  خیلی از افراد این احتمال را می‌دهند که نیک سابو همان ساتوشی گمشده باشد.

نیک سابو در سال 1990 تا 1993 ایده قرار دادهای هوشمند را برای سیستم پرداخت 1دلاری و در ازای دریافت یک کالا مانند نوشیدنی مطرح کرد.

او این توصیف را برای یک ماشین هوشمند از طریق قرادادی موسوم به قرارداد هوشمند مطرح کرد.

 

نحوه کار <yoastmark class=

ساز و کار قرار داد هوشمند اتریوم

اگر یک شخص برای پرداخت مبلغی از بلاکچین استفاده کرد، با این اطمینان وجود داشته باشد که بعد از واریز، تراکنش قابل برگشت نیست. اگر کسی سرمایه خود را وارد بلاکچین می‌کند باید مطمئن شود هر زمان که مایل بود می‌تواند سرمایه خود را منتقل یا خارج کند. باید این اطمینان را داشته باشد که هیچکس نمی تواند تراکنش‌ها را متوقف کند.

اینجا بود که بحث قرار داد هوشمند اتریوم به میان آمد. برای درک بهتر قرار‌داد هوشمند، اینگونه تصور کنید که شما برای فروش یک ماشین، سند آن و اطلاعات لازم را در شبکه بلاکچین وارد می‌کنید. شخص خریدار هم مبلغ مورد معامله را در شبکه بلاکچین تامین می‌کند.

لازم به ذکر است برای تهیه ارزها مثلا خرید سولانا به صفحه مربوطه آن مراجعه کنید.

قرار‌داد هوشمند اتریوم این امکان را می‌دهد که وقتی از صحت سند خودرو و وجود آن اطمینان حاصل شد، شما یک درخواست برای فروشنده بفرستید، اگر این درخواست تایید شد، به صورت اتوماتیک پول به حساب فروشنده منتقل شود، و سند خودرو به نام شما منتقل شود.

قرار‌داد هوشمند این اطمینان را به شما می‌دهد که معامله دیگر قابل برگشت نیست، قابل تقلب نیست، در امنیت بالا انجام می‌شود. حتما پول به حساب فروشنده منتقل می‌شود، و سند و به نام خریدار تغییر می‌کند.

بلاکچین و قرار‌داد هوشمند اتریوم  این امکان را به ما می‌دهد که قراردادها بدون حضور شخص ثالث انجام شوند.

بلاکچین‌های دیگر مانند ارزدیجیتال سولانا، ارزدیجیتال کاردانو، ارزدیجیتال پولکادات و … هم از قرار دادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند. قرار داد هوشمند اتریوم تنها نوع قرارداد هوشمند نیست. اما بدون شک قدرتمند ترین ساختار در بین انواع قرارداد هوشمند است.

ارزهای دیجیتال نامی آشنا در دنیای امروز هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رمز ارز ها در دسترس تر از همیشه

خرید و فروش اتریوم و بیش از 100 رمز ارز دیگر در صرافی سالاریکس

آخرین مطالب

اپلیکیشن صرافی سالاریکس

بازار همراه شماست

دسته بندی ها

پشتیبانی آنلاین سوالی دارید؟
پشتیبانی آنلاین

تماس از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰

پشتیبانی آنلاین تماس تلفنی