صرافی آنلاین سالاریکس خرید و فروش ارزهای دیجیتال

همین حالا ثبت نام کنید

ارزهای دیجیتال | ارز دیجیتال چیست؟

نویسنده: Tsalaact | 1402-06-26 ارزهای دیجیتال | ارز دیجیتال چیست؟


ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال یا رمزارز ها نامی آشنا در دنیای امروز هستند. با ورود تکنولوژی‌های جدید به هر جامعه‌ای، واژگان و عبارت‌های مختلف آن حوزه نیز همراه آن وارد می‌شوند. امروزه با گسترش ارز‌ دیجیتال ، سرمایه گذاران و تریدرهای ایرانی از اصطلاحاتی شامل کریپتو کارنسی، ارز دیجیتال، رمزارز و… نیز استفاده می‌کنند.

در ادامه این مقاله از صرافی سالاریکس، قصد داریم ضمن پاسخ به سوال کریپتو چیست، به بررسی بازار ارز‌های دیجیتال و مفاهیم آن بپردازیم.

 

ارز معمولی و ارز دیجیتال

یک انقلاب مالی هر چند سال یکبار در جهان رخ می دهد، که نتیجه آن تغییر ماهیت پول است. این بار  پول در حال تغییر ماهیت از کاغذی به الکترونیک است.

ارز‌های دیجیتال  نوعی از پول و دارایی هستند که ماهیت فیزیکی ندارند و همانطور که از نامشان پیداست کاملا دیجیتال هستند.

شما نمی توانید این دارایی ها را ببینید یا لمس کنید اما دارای ارزش و اعتبار هستند و در دنیا می توانید برای خرید و فروش و مبادله از آنها استفاده کنید.

با پیشرفت علم و تکنولوژی انواع مختلفی از پول های الکترونیکی خلق شدند. به همه ی پول های الکترونیک ارز دیجیتال می گوییم.

بر خلاف پول ها و ارزهای معمولی که همه ما آنها را می شناسیم، فیزیکی نیستند و نمی توانید آنها را لمس کنید.

همه ما در ایران با شبکه شتاب و استفاده از این شبکه آشنا هستیم. پول های کاغذی به پول الکترونیک تبدیل شدند و به همین خاطر می توانیم از طریق اینترنت پول را انتقال دهیم، یا صورت حساب های خود را پرداخت کنیم.

ساختار ارز‌های دیجیتال هم همینطور است. با این تفاوت که شبکه شتاب برای انتقال پول در ایران استفاده می شود و برای انتقال پول بین المللی کاربردی ندارد، اما ارز‌ دیجیتال در سراسر جهان به عنوان روش های پرداخت پذیرفته شده اند.

ارزهای دیجیتال و رمزار ها

ارزهای دیجیتال و رمزار ها

تفاوت ارز دیجیتال و رمز‌‌ارز

قبل از به وجود آمدن رمزارز بیتکوین و رمزارز اتریوم، ارز‌های دیجیتال متفاوتی در جهان وجود داشته است. به عنوان مثال ارز‌ دیجیتال یا پول های الکترونیکی مانند پرفکت مانی، که یک روش های پرداخت محسوب می شود، از سالها پیش وجود داشته است.

به همه پول های الکترونیک ارز دیجیتال می گویم، اما رمزارز ها دسته خاصی از پول های الکترونیک هستند که از فرآیند رمزنگاری برای حفظ امنیت شبکه خود استفاده می کنند.

در واقع رمزارز بیتکوین و رمزارز اتریوم و… دسته ای از ارز‌های دیجیتال یا پول های الکترونیک هستند که با تکنولوژی بلاکچین رمزنگاری شده اند.

درست تر این است که به جای ارز دیجیتال به آنها رمزارز بگوییم.

قبل از خلق رمزارز ها، ارز‌های دیجیتال به صورت متمرکز، یعنی با نظارت دولت ها و کنترل توسط آنها فعالیت می کردند، و رمزارز ها با هدف از بین بردن تمرکز و کنترل شدن توسط مرجع خاصی خلق شدند.

پس باید از تکنولوژی خاصی برای بالابردن امنیت و جلب اعتماد مردم و حفظ سرمایه آنها استفاده می کردند.

همانطور که گفتیم رمزارز ها پول های الکترونیکی هستند که با تکنولوژی و فناوری خاصی رمزنگاری شده اند و به صورت نامتمرکز یعنی کنترل دولت یا نهاد خاصی ساخته شده اند و پروژه انقلاب جدید پول را آغاز کرده اند.

پس رمزارز ها دسته کوچک تری از ارز‌های دیجیتال هستند و لزوما هر ارزدیجیتال و پول الکترونیکی رمزارز نیست و افراد به صورت کلی و عامیانه به رمزارز ها، ارز دیجیتال می گویند.

 

کاربرد ارزهای دیجیتال

کاربرد ارزهای دیجیتال

کاربرد ارزهای دیجیتال

از رمزارز ها برای نقل و انتقال پول در سراسر جهان استفاده می شود و شما می توانید بدون هیچ محدودیتی، به میزان دلخواه پول خود را برای افراد در هر نقطه از جهان منتقل کنید.

به این ترتیب که می توانید در یک صرافی ایرانی مانند سالاریکس افتتاح حساب کنید،  با کارت های عضو شتاب ارز‌های دیجیتال را بخرید و سپس با دریافت آدرس کیف پول مقصد اقدام به انتقال کنید.

در نظام اقتصادی بیان می شود که اگر سرمایه شما در بانک قرار دارد، شما صاحب سرمایه خودتان که نیستید! زیرا برای برداشت آن محدودیت هایی وجود دارد و آزادانه نمی تواند برای آن تصمیم بگیرید!

ممکن است به هر دلیلی کنترل شوید و یا برای پول خودتان مورد بازخواست قرار بگیرید. به هر دلیلی امکان مسدود شدن حساب شما وجود دارد. این موضوع فقط به اشخاص خلاصه نمی شود و متاسفانه زیاد شاهد مسدود شدن پول های کشورمان در بانک های جهانی بوده ایم!

شبکه بلاکچین بدون دخالت هیچ مرجع خاصی ساخته شده و عناوین و القاب و اسم افراد در آن معنایی ندارد و اختیار کامل دارایی شما در اختیار شماست.

در شبکه بلاکچین هیچکس نمی تواند مانع انجام تراکنش ها شود. پس شما می توانید به صورت کامل اختیار دارایی خود را در دست داشته باشید حتی بدون اینکه تراکنش های شما کنترل شود.

با توجه به رشد روز افزون رمزارز ها، پروژه های نو ظهور و جذابی خلق می شوند. خیلی از افراد با سرمایه گذاری و خرید رمزارز ها موفق به رشد سرمایه و کسب ثروت شده اند.

به همین دلیل ارزهای دیجیتال بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

با خلق بلاکچین فرصت های بسیار زیادی برای کسب درآمد به وجود آمده و افراد زیادی با روش های متفاوتی از رمزارز ها کسب درآمد می کنند.

 

معنای لغوی کریپتو کارنسی

کریپتو (Crypto) خلاصه عبارت کریپتو کارنسی (Cryptocurrency) می‌باشد. کریپتو کارنسی متشکل از دو کلمه کریپتو (Crypto) به معنای رمز و کارنسی (currency) به معنای ارز است.

در واقع با این توضیحات، اینطور می‌توانیم بگوییم که کریپتو کارنسی به ارزهایی گفته می‌شود که برای ساخت آن ها از تکنیک‌های رمز نگاری استفاده شده باشد. در زبان فارسی، برای رساندن این مفهوم از عبارت رمزارز استفاده می‌شود.

البته لازم است اشاره کنیم که واژه‌های معادل دیگری شامل ارز دیجیتال (Digital Currency) و یا ارز مجازی (Virtual Currency) نیز برای کریپتو کارنسی وجود دارد.

 

تعریف ساده‌ کریپتو

تعریف ساده‌ کریپتو

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم، اصطلاح ارز دیجیتال و یا ارز مجازی نیز هر دو در دنیای کریپتو استفاده می‌شوند و به کریپتو‌‌‌ کارنسی یا همان رمزارز اشاره دارند.

اگر بخواهیم به طور تخصصی بررسی کنیم، به هر پول دیجیتالی، ارز دیجیتال و یا ارز مجازی می‌گویند، اما رمزارز یا کریپو کارنسی به دسته خاصی از دارایی‌های دیجیتال اشاره دارد که رمز نگاری شده‌اند.

بنابراین رمزارز ها یا همان کریپتو کارنسی، زیر مجموعه‌ی از ارزهای دیجیتال و ارزهای مجازی هستند، اما نوع ساخت آنها با ارزهای دیجیتال متفاوت است و فقط در بین عموم مردم و به صورت عامیانه به آنها ارزدیجیتال می گویند.

پس ارزهای دیجیتال مجموعه‌ای بزرگ از دارایی‌های دیجیتال هستند و رمزارزها بخش کوچک‌تری از این دارایی‌ها هستند که رمز نگاری شده‌اند.

 

نحوه کار کریپتوکارنسی

کریپتو کارنسی یا رمزارز، دسته‌ای از پول‌های دیجیتال یا مجازی هستند که در سیستم آنها از رمزنگاری جهت تراکنش مالی استفاده می‌شود.

رمزگشایی رمزارز ها، بسیار دشوار و حتی در برخی موارد غیرممکن می‌باشد. در کریپتو از تکنیک‌های رمز نگاری جهت بالا بردن امنیت استفاده شده است که دوبار خرج کردن (Double Spend) ارزها را از بین برده است.

بسیاری از کریپتو کارنسی‌ ها، از سیستم غیرمتمرکز و توزیع شده به منظور تائید و یا ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌کنند و اینگونه ارزهای جدید در طی فرآیند ثبت تراکنش‌ها استخراج می‌گردند.

کریپتو کارنسی، توسط مرکز خاصی کنترل نمی‌گردند، ضمن اینکه انتقال آنها بسیار سریع و مقرون به صرفه می‌باشد و بدون محدودیت جغرافیایی می‌توان آنها را به هر نقطه از جهان جابجا کرد.

در انجام تراکنش‌های رمزارز ها عناوین و القاب معنایی ندارند و نام و اطلاعات فرستنده و گیرنده تراکنش‌ها اهمیتی ندارد و پنهان است و در استفاده از آنها دغدغه حفظ حریم خصوصی وجود ندارد.

 

نحوه کار ارزهای دیجیتال

نحوه کار ارزهای دیجیتال

رمزنگاری یا کریپتوگرافی چیست؟

کریپتو به معنای رمز و کریپتوگرافی (Cryptography) به معنای رمزنگاری است، کریپتوگرافی به تکنولوژی اشاره دارد که در ایجاد کریپتو کارنسی ها نقش اساسی را ایفا کرده است.

هدف اصلی از رمزنگاری، انتقال و ثبت امن اطلاعات می‌باشد.

روش‌های رمزنگاری در کریپتو

تصور کنید قرار است به حساب شما در یک سیستم دیجیتال از طریق شخص ثالث پول واریز شود و موجودی شما جهت تایید تراکنش توسط همین سیستم چک شود.

اگر برای واریز پول شماره حساب خود را در اختیار دیگران قرار دهید، خطری شما را تهدید نمی کند. زیرا شماره حساب یک کلید عمومی محسوب می شود.

حال بعد واریز وجه اگر قرار باشد سیستم به صورت خودکار موجودی شما را جهت تایید تراکنش چک کند، با اشتراک گذاری رمز دوم خود، در دنیای وب ممکن است شخصی به رمز شما دسترسی پیدا کند.

در این صورت می تواند دارایی شما را برداشت کند و امنیت حساب شما به خطر می افتد.

اگر با اضافه شدن اعداد و حروفی خاص به رمز دوم شما، آن را رمزنگاری کنیم، و سپس در فضای اینترنت برای بررسی موجودی کارت از آن استفاده کنیم، دیگر با مشکل لو رفتن رمز دوم مواجه نمی شوید.

اگر کسی در این فرآیند به رمز شما دسترسی پیدا کند، با اعداد و حروف بی معنی مواجه می‌شود و به رمز حساب شما دسترسی نخواهد داشت!

از طرفی سیستم هم می‌تواند در هر لحظه موجودی شما را چک کند و صحت مبالغ واریزی به حساب شما را رد یا تایید کند. روش رمز نگاری نامتقارن اینگونه عمل می‌کند.

 

کلید عمومی و کلید خصوصی 

در روش رمزنگاری نامتقارن، جهت رمزگذاری از کلید عمومی (Public Key) و جهت رمزگشایی از کلید خصوصی (Private Key) استفاده می‌شود.

در چنین شرایطی حتی می‌توان با سرورها و اشخاص مختلف، بدون داشتن اعتماد به آنها نیز ارتباط برقرار کرد.

نوع دیگری از رمزنگاری نیز تحت عنوان توابع هَش در کریپتو کارنسی‌ ها استفاده می‌گردد. این توابع به ازای هر ورودی منحصر به فرد، یک خروجی منحصر به فرد تولید می‌کند. طول هر خروجی برای هر ورودی ثابت می‌باشد و امکان رسیدن به ورودی از خروجی وجود ندارد.

از توابع هَش، جهت اتصال بلوک‌های اطلاعاتی به یکدیگر در بلاک چین و همینطور ایجاد یک فضای رقابتی جهت ثبت و تائید تراکنش‌ها استفاده می‌گردد.

 

ویژگی بازار کریپتو و ارزهای دیجیتال

ویژگی بازار کریپتو و ارزهای دیجیتال

خرج مضاعف یا دوبار خرج کردن در کریپتو

قبل از معرفی رمزارز بیت‌کوین، تلاش‌های زیادی برای ایجاد یک سیستم پولی دیجیتال پایدار صورت گرفت؛ اما همگی با شکست مواجه شدند.

اصلی‌ترین دلیل شکست ارزهای دیجیتال، امکان دوباره کپی کردن پول‌های دیجیتال و دوباره خرج کردن آن بود.

خرج مضاعف و یا دوبار خرج کردن در کریپتوگرافی، به این معنی است که پول به طور همزمان در دو جای مختلف خرج شود.

در حقیقت به دلیل اینکه ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارند، امکان کپی کردن آنها و انتقال مجددشان در معاملات مالی وجود دارد.

در یک فروشگاه واقعی، پس از پرداخت پول نقد، فروشنده بلافاصله پرداخت را تائید می‌کند، این در حالی است که اگر در طول اجرای فرآیند تائید ارزهای دیجیتال، مشکلی ایجاد گردد و مکانیزم تائید به درستی عمل نکند، مساله خرج کردن مضاعف ایجاد می‌شود.

به این صورت هر کسی قادر به کپی کردن پول دیجیتال و خرج کردن آن در جای دیگر خواهد بود.

از اصلی‌ترین دلایل رشد رمزارز بیت‌کوین و باقی ماندن آن در دنیای دیجیتال، برطرف کردن مشکل خرج مضاعف و یا دوبار خرج کردن می‌باشد.

 

ویژگی‌های خاص ارزهای دیجیتال

کریپتو دارای ویژگی های خاصی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. ویژگی های منحصر به فرد کریپتو آنها را به دارایی های محبوب سرمایه گذاران، در سراسر جهان تبدیل کرده است.

  1. افراد با سرمایه گذاری در کریپتو به شرطی که انتخاب‌های درستی داشته باشند می‌تواند سرمایه خود را رشد دهند، زیرا دارایی در حال رشد را می‌خرند.

درست است که نوسانات در بازار کریپتو بسیار زیاد است اما اگر نمودار رمزارزها را مورد بررسی قرار دهیم خواهیم دید که همیشه در حال رشد و افزایش بوده‌اند.به عنوان مثال در زمان تنظیم این مقاله قیمت بیت‌کوین طی یک سال از ۶۵ هزار دلار به ۲۳ هزار دلار افت کرده است، اما با قیمت ۲۳ هزار دلاری باز هم نسبت به ۳ سال پیش رشد زیادی را تجربه کرده است و به طور کلی روند بازار کریپتو صعودی است.

  1. با سرمایه گذاری در کریپتو بدون اینکه دارایی‌های شما توسط دولت‌ها کنترل شوند و یا محدود شوند می‌تواند اختیار آنها را بدست بگیرید و بدون اینکه مشخص باشد دارایی‌ها متعلق به چه اشخاصی هستند می‌توانید سرمایه خود را حفظ کنید.
  2. امنیت شبکه بلاکچین بسیار بالاست و می‌توانید بدون هیچ نگرانی دارایی‌های خود را به کریپتو تبدیل کنید.البته ممکن است ابتدا این موضوع کمی دلهره آور باشد اما با کمی تحقیق و بررسی و آموزش خواهید دید با سیستم مالی بسیار قوی روبرو هستید که به سیستمی مورد اعتماد برای سرمایه گذاران بزرگ دنیا بدل شده است.
  3. می‌توانید از طریق کریپتو به هر نقطه از دنیا که می‌خواهید بدون هیچ محدودیتی و با کارمزدی اندک پول انتقال دهید.
  4. می‌توانید در فرآیند استخراج شرکت کنید و از این طریق کریپتو بدست آورید.
  5.  ماینرهای شبکه بلاکچین که تراکنش‌های شبکه را انجام می‌دهند و در سراسر دنیا و به صورت نا متمرکز پراکنده شده اند، توسط هیچ دولت یا مرجع متمرکزی اداره نمی‌شوند، در هر شرایطی به کار خود ادامه می‌دهند و حتی اگر در شرایط فرضی نصف برق کره زمین هم قطع شود، بازهم شبکه فعال خوهد بود.این موارد تنها بخش کوچکی از ویژگی های خاص کریپتو بودند.

 

انواع رمزارز ها

انواع رمزارز ها

علت محبوبیت ارزهای دیجیتال

از اولین دلایل محبوبیت کریپتو می‌توان به محرمانه بودن اطلاعات افراد و تراکنش‌ها اشاره کرد.

برای افراد خوش آیند نیست که سیستم بانکی اطلاعات مالی افراد را در اختیار دولت‌ها قرار دهد. پس از دلایل مهم محبوبیت کریپتو می‌توان به حفظ حریم خصوصی افراد اشاره کرد.افراد زیادی در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کردند و با رشد قیمت ارزهای دیجیتال این افراد ثروتمند شدند. این عامل باعث افزایش جذابیت کریپتو شد.

کریپتو باعث تغییر در زندگی مالی افراد شد. فرصت های زیادی برای کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. به عنوان مثال از میان آنها می توان به سپرده گذاری، استخراج، آربیتراژ و… اشاره کرد.

افراد با سرمایه گذاری در بانک‌ها دریافتند که صاحب سرمایه خود نیستند و سرمایه آنها در اختیار بانک‌ها قرار دارد و به هر دلیلی می‌تواند از پرداخت سرمایه افراد به خودشان آنها جلوگیری کند و یا برداشت سرمایه آنها را محدود کند.

بانک ها پول مردم را دریافت می کنند، آن را به افراد دیگر وام می دهند و با این کار تورم ایجاد می کنند. و پول در بانک ها روز به روز بی ارزش تر می شود.

 

نقات قوت ارزهای دیجیتال

با اثبات امنیت تراکنش‌ها در کریپتو و مشاهده تکنولوژی به کار برده شده در رمز‌‌ارز ها، آرام آرام این سیستم مالی در بین مردم محبوب شد و در سال‌های اخیر توانست پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد.

در حال حاضر بلاکچین از بحث رمزها فراتر رفته و در حال ایجاد اینترنت نسل سوم و نامتمرکز است.

با ایجاد بلاکچین کنترل پول مردم از سیستم‌های بانکی خارج شده و به مردم بازگرداننده شده است و با ایجاد اینترنت نسل سوم همین اتفاقات در حوزه‌ی اینترنت رخ داده است.

با رشد بلاکچین ایده ایجاد متاورس (دنیای مجازی) قوی‌تر شد و افراد زیادی در حال توسعه و گسترش این دنیا هستند، تا جایی که مایک زاکربرگ مالک اینستاگرام کمپانی خود را به نام “متا” تغییر داد و با استخدام ۱۰ هزار نیرو در حال تحقیقات و گسترش این حوزه است.

بلاک چین امروزه به رمزارز ها ختم نمی‌شود و روز به روز در حال گسترش است و قطعا در آینده انسان‌ها نقشی مهم را ایفا خواهد کرد.

 

انواع ارزهای دیجیتال

بازار فعلی کریپتو شامل ارزهای بسیار زیادی که هر کدام هدف خاصی را دنبال می‌کنند.

بیتکوین اولین رمزارزی بود که ساخته شد. به ارزهای دیجیتال که بعد از بیتکوین ساخته شدند، آلت کوین می گویند.

آلت کوین ها رمزارز هایی هستند که دارای بلاکچین اختصاصی هستند.

در بازار کریپتو دسته دیگری از رمز‌‌ارز ها وجود دارد که به آنها توکن می گویند. توکن ها دارای بلاکچین اختصاصی نیستند و از بلاکچین دیگر پروژه ها استفاده می کنند.

در بازار کریپتو پروژه‌ها با اهداف مختلفی مختلف و در حوزه‌های مختلف مانند متاورس (دنیای مجازی) اینترنت نسل سوم، گیمینگ و… فعال هستند.

و برخی پروژه‌ها هم متاسفانه برای کلاهبرداری از افراد ناآگاه ایجاد می‌شوند.

در این بازار استیبل کوین نیز حضور دارند، استیبل کوین ها ارزهای دیجیتال با قیمت ثابت و معادل یک دلار هستند.

برای بررسی بازار کریپتو سایت‌های زیادی وجود دارد که از پر کاربرد ترین آنها می‌توان کوین مارکت کپ اشاره کرد.

در این سایت رمز ارزها با قیمت‌ها و رتبه بازار و دسته‌های مختلف جهت بررسی وجود دارند و می‌توان در مورد پروژه هر کدام در این سایت مطالعه کرد.

البته زبان این سایت انگلیسی است و شما می‌توان با استفاده از صفحه اول سایت سالاریکس، این اطلاعات را به زبان فارسی مطالعه کنید.

محبوبیت رمزارز ها و کریپتو

محبوبیت رمزارز ها و کریپتو

تفاوت بازار ارزهای دیجیتال و بورس

یکی از سوالات علاقمندان به حضور در بازارهای مالی، تفاوت بازار ارز دیجیتال و بورس می‌باشد. به همین دلیل در ادامه تصمیم داریم به تفاوت بازار کریپتو و بورس بپردازیم.

  • نوسانات قیمت

نوسانات قیمتی عادی در هر روز در بازار بورس، هیچ وقت بیش از ۵ درصد یا ده درصد نشده است.

این در حالی است که نوسانات قیمت در مورد ارزهای دیجیتال بسیار متغیر و سریع می‌باشد. به طوری که در بازار ارز دیجیتال شاهد رشد و ریزش بسیار زیاد در طی چند ساعت می‌باشیم.

  • کارمزد معامله

کارمزد در معاملات بورس، نسبت به کارمزد در معامله ارز دیجیتال بسیار بیشتر است. در هر خرید و فروش سهام، مبلغی در حدود یک و نیم درصد از سرمایه گذاران معاملاتی به عنوان کارمزد کم می‌گردد که در معاملات کلان، این مبلغ بسیار قابل توجه است.

این در حالی است که میزان کارمزد در بازار ارز دیجیتال بسیار ناچیز است. البته کارمزد ارزهای دیجیتال مختلف و در صرافی‌های گوناگون با یکدیگر متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال کارمزد معاملات ارزهای دیجیتال در صرافی آنلاین سالاریکس برابر با 0.04 درصد است.

  • ساعت معامله

ساعت کاری بازار بورس در سراسر جهان، محدود به زمان خاصی از روز است. به طوری که در روزهای تعطیل، بازار بورس نیز تعطیل است. این در حالی است که معامله ارز دیجیتال در هر ساعتی از شبانه روز، قابل انجام است و محدودیتی در ساعت معامله وجود ندارد.

  • سود سهام

در بازار بورس، به کاربران سود سهام پرداخت می‌شود، در حالی که در بازار ارزهای دیجیتال، این سرمایه گذاران و تریدرها هستند که باید با خرید و فروش اصولی، سود کسب کنند.

  • دسترسی به اطلاعات حساس

در بازار بورس، هرگونه تجارت بر پایه فاکتورهای حساس غیرقانونی به شمار می رود. به طوری که اگر فردی از شروع یک قرارداد بزرگ کاری که ارزش سهام یک شرکت را بالا می‌برد، مطلع باشد، مجاز به خرید سهام شرکت نیست. این در حالی است که در بازار ارزهای دیجیتال، چنین منعی تعریف نشده است.

در بازار ارزهای دیجیتال، افراد می‌توانند بر اساس تحلیل‌های خود شامل تحلیل فاندامنتال و تکنیکال، پس از بررسی وضعیت بازار، اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال نمایند.

  • گزارش‌های مالی

در ارتباط با بورس، قوانین مشخصی وجود دارد تا عملکرد، رشد و چشم اندازهای یک شرکت برای کارگزاران مشخص گردد. این در حالی است که در بازار ارزهای دیجیتال، هیچ قانونی در این زمینه تعریف نشده است.

  • حق مالکیت

سرمایه گذاران بورس، به اندازه‌ای که سهام خریداری می‌کنند، در دارایی‌های یک شرکت حق مالکیت دارند. در حالی که در دنیای رمز‌‌ارز ها، کاربر در مالیکت یک شرکت خاص سهیم نیست و مالک ارزهای دیجیتال خود می‌باشد.

  • سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت

در بازار کریپتو، می‌توان اقدام به سرمایه گذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نمود. به طوری که در بسیاری از موارد، تریدرها در انتظار یک نوسان‌گیری جهت کسب سود در بازه زمانی کمی هستند.

این در حالی است که سرمایه گذاری در بورس، در طولانی مدت، به سود می‌رسد.

  • نحوه خرید و فروش

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، از سایت و صرافی ارز دیجیتال معتبر استفاده می‌شود.

برای خرید سهام، سرمایه گذاران بایستی که به یک شرکت کارگزاری رسمی عضو بورس اوراق بهادار مراجعه نمایند و پس از افتتاح حساب در کارگزاری، کد مخصوص را دریافت نمایند.

سپس بعد از طی مراحل لازم، میزان مبلغ مورد نظر خود را به حساب کارگزاری واریز کنند.

  • دستکاری قیمت‌­‌ها

دستکاری قیمت در بازار بورس سخت اما ممکن است. اخبار نادرست و سفارشات دروغین منجر به ایجاد سیگنال‌های غلط در مورد ارزش واقعی یک سهام می‌شوند. این در حالی است که امکان دستکاری قیمت‌ها ارز دیجیتال معتبر به راحتی امکان پذیر نیست.

با تمامی تفاوت‌های بین بازار ارز دیجیتال و بازار بورس، این دو بازار مالی دارای شباهت‌هایی نیز هستند؛ به طوری که قیمت در هر دو بازار بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌گردد.

 

آینده ارزهای دیجیتال

امروزه ارزهای دیجیتال، به خوبی توانسته‌اند راه خود را در میان مردم پیدا کنند و به محبوبیت زیادی دست پیدا کنند.

ارزهای دیجیتال سرعت نقد شوندگی بالایی دارند، و در بلند مدت قیمت آنها رشد می کند. ارزهای دیجیتال افراد زیادی را ثروتمند کردند، به همین دلیل بسیار محبوب هستند.

کارشناسان معتقدند در آینده افراد بیشتری از ارزهای دیجیتال استفاده می کنند و ارزهای دیجیتال ارزشمندتر می شوند.

اما در یک نگاه دیگر باید اشاره کنیم که اگر قصد سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را دارید، باید ابتدا تصمیم خود را برای سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت مشخص کنید.

از بین بهترین کریپتو کارنسی‌ ها برای سرمایه گذاری می توان به بیت‌کوین، اتریوم، بی‌ان‌بی، ریپل، کاردانو، دات و… اشاره کرد. به طوری که اگر دید بلند مدت را برای این ارزهای دیجیتال پیاده کنید، به سود بالایی خواهید رسید.

برای یادگیری روش صحیح سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال روی این متن کلیک کنید.

 

ارز دیجیتال در ایران

ارز دیجیتال در ایران

قانون گذاری‌ ارزهای دیجیتال

کریپتو کارنسی توسط هیچ دولت و یا بانک مرکزی، مدیریت و یا کنترل نمی‌گردند و هیچ گونه قوانین مالی و سنتی شامل قوانین بانک‌ها، صرافی‌ها و… شامل این دارایی‌ها نمی‌شود.

به دلیل اینکه دولت ها نمی توانند نظارت و یا کنترل خاصی بر ارزهای دیجیتال داشته باشند، قوانین خاصی برای آنها وضع نشده است.

برخی کشورها قوانینی مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش رمزارز ها صادر کرده اند، برخی کشورها هم فقط برای برخی از فعالیت ها مانند استخراج ارزهای دیجیتال ممنوعیت اعلام کرده اند.

البته با گسترش هرچه بیشتر ارزهای دیجیتال در سالهای اخیر، دولت ها سعی کرده اند که خود را با بازار ارزهای دیجیتال همگام کنند و به جای ممنوعیت آن را کنترل کنند.

خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران ممنوع نبوده است و فقط استخراج آن تا سالها پیش غیر قانونی محسوب می شد.

در نهایت استخراج ارزهای دیجیتال در ایران هم قانونی شد و حتی برای آن مجوز هم صادر می شود.

در ایالات متحده، هنوز مشخص نیست که ارزهای دیجیتال اوراق بهادار هستند یا خیر؟ سازمان بورس و اوراق بهادار امریکا در تلاش است تا اثبات کند که ارزهای دیجیتال اوراق بهادار هستند و بنابراین باید قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار ایالات متحده را رعایت کنند.

کمیسون بورس و اوراق بهادار امریک به همین دلیل، علیه کمپانی ارزهای دیجیتال فعال در بازار امریکا مانند رمزارز ریپل شکایاتی مطرح کرده است.

البته موفق به اثبات این ادعا نشد و در دادگاه نتوانست رای دریافت کند.

“شکایت سازمان بور و اوراق بهادار امریکا از شعبه امریکایی بزرگترین صرافی جهان بایننس”

 

ارزهای دیجیتال در ایران

اکثر صرافی های خارجی به دلیل تحریم های مالی به کاربران ایرانی خدمات نمی دهند، و امکان خرید در صرافی های خارجی با تومان وجود ندارد.

شما می توانید خرید ارزهای دیجیتال را به راحتی و با کارت های عضو شتاب از طریق صرافی ایرانی سالاریکس انجام دهید.

صرافی ایرانی سالاریکس جزو معدود صرافی هایی در ایران است که قیمت خرید ارزهای دیجیتال را مطابق با بازار های جهانی به شما ارائه می دهد.

برای خرید ارزهای دیجیتال از صرافی سالاریکس ابتدا باید در صرافی سالاریکس ثبت نام کنید و احراز هویت خود را کامل کنید.

سپس می توانید به آسانی خرید ارزهای دیجیتال را از صرافی سالاریکس انجام دهید.

 

خرید رمز ارز ها و ارزهای دیجیتال از سالاریکس

خرید رمز ارز ها و ارزهای دیجیتال از سالاریکس

خلاصه مقاله ارزهای دیجیتال

در این مقاله از صرافی سالاریکس، به پاسخ سوال رمزارز یا کریپتو کارنسی چیست پرداختیم. کریپتو کارنسی در واقع دسته‌ای از ارزهای دیجیتال می‌باشد که امنیت آن با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری، تامین می‌گردد.

فرآیند تائید و ثبت تراکنش‌ها در بازار کریپتو، با استفاده از کاربران ماینر در سراسر جهان صورت می‌گیرد. بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز در بازار شناخته می‌شود که در سال ۲۰۰۹ معرفی گردید. اما امروزه کریپتو کارنسی های زیادی با کاربردهای مختلف معرفی شده‌اند.

امروزه بسیاری از افراد، برای خرید و فروش در فروشگاه‌های آنلاین و یا سرمایه گذاری در بازار کریپتو حضور دارند.

امیداواریم که مطالعه این مقاله از صرافی آنلاین سالاریکس برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در صورتی که در این زمینه سوالی دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ارزهای دیجیتال نامی آشنا در دنیای امروز هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رمز ارز ها در دسترس تر از همیشه

خرید و فروش اتریوم و بیش از 100 رمز ارز دیگر در صرافی سالاریکس

آخرین مطالب

اپلیکیشن صرافی سالاریکس

بازار همراه شماست

دسته بندی ها

پشتیبانی آنلاین سوالی دارید؟
پشتیبانی آنلاین

تماس از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰

پشتیبانی آنلاین تماس تلفنی