صرافی آنلاین سالاریکس خرید و فروش ارزهای دیجیتال

همین حالا ثبت نام کنید

استخراج ارزهای دیجیتال

نویسنده: Tsalaact | 1402-05-28 استخراج ارزهای دیجیتال

به فرآیندی که طی آن بیتکوین و ارزهای دیجیتال دیگر وارد چرخه گردش می‌شوند در اصطلاح استخراج ارزهای دیجیتال می گویند. استخراج بیتکوین چطور ممکن است؟ آیا ارزهای دیجیتال معدن دارند؟

در این مقاله از صرافی آنلاین سالاریکس به بررسی روش‌های استخراج ارزهای دیجیتال می‌پردازیم. اگر به بیتکوین علاقه دارید، می‌توانید با کارت های عضو شتاب، بیتکوین و ارزهای دیجیتال دیگر را، از صرافی آنلاین سالاریکس بخرید. اگر بیتکوین استخراج می‌کنید، بعد از ثبت نام در صرافی آنلاین سالاریکس می‌توانید بیتکوین های خود را بفروشید و به ریال تبدیل کنید.

برای ثبت نام در صرافی سالاریکس روی این متن کلیک کنید

به فرآیندی که توسط ماینرها انجام می شود تا بیتکوین‌های جدید وارد گردش شوند، استخراج بیتکوین می‌گویند.

ماینر‌ها برای معادلات ریاضی سخت پاسخ پیدا می‌کنند، معادله موجود در هر بلاک حل می‌شود، و این کار یک بیتکوین های جدید به شبکه اضافه می‌شود.

ساتوشی ناکاموتو الگوریتم بلاکچین بیتکوین را نوشته است. طبق این الگوریتم، برای ایجاد یک بلاک در شبکه بلاکچین، ماینرها باید معادلات ریاضی را حل کنند. ماینر‌هایی که زودتر جواب مسائل را پیدا کنند، بیتکوین پاداش می‌گیرند. با حل این مسائل تراکنش های شبکه بلاکچین تایید می‌شوند و فعالیت ماینرها باعث فعال ماندن شبکه بلاکچین می‌شود.

به زبان ساده تراکنش های شبکه شتاب را دستگاه‌های خودپرداز انجام می‌دهند و این تراکنش ها در شبکه بلاکچین توسط ماینر‌ها انجام می‌شود.

برای اینکه ماینرها، انگیزه کافی برای شرکت در فرآیند ثبت و تائید تراکنش‌ها را داشته باشند، بلاک چین به کاربری که برنده رقابت شود، پاداش می‌دهد.

ماینرها دو نوع پاداش دریافت می‌کنند. اول، هزینه‌های تراکنش‌ها می‌باشد که از کاربران عادی شبکه دریافت می‌گردد و به ماینر برنده اختصاص دارد. دوم، پاداشی است که برای ساخت بلاک جدید پرداخت می‌شود.

کوین های جدید ارزدیجیتال با ساخت بلاک جدید استخراج می‌شوند و به ماینرهای برنده به عنوان پاداش پرداخت می‌شود.

در طی زمان مقدار رمزارزهایی که استخراج می‌شوند، کاهش می‌یابد.

برای درک این موضوع، باید اشاره کنیم که در شبکه بیت‌کوین، هر چهار سال یکبار، میزان بیتکوین‌های استخراج شده، نصف می‌شود. این فرآیند هاوینگ نام دارد و با هدف کنترل عرضه سکه‌های ارز دیجیتال صورت می‌گیرد، که منجر به افزایش قیمت رمزارزها می‌گردد.

ماینر  (Miner)

ماینرها دستگاه‌های سخت افزاری هستند که با متصل شدن به برق و اینترنت به شبکه بلاکچین متصل شده و تراکنش‌های شبکه بلاکچین را تایید می‌کنند.

در ابتدای مسیر شروع به کار بیتکوین، به دلیل پایین بودن سختی شبکه و کمتر بودن تعداد تراکنش‌ها فرآیند استخراج آسان تر بود و با کامپیوتر‌های معمولی هم قابل انجام بود.

با گسترش شبکه بلاکچین و افزایش تعداد تراکنش‌ها، سیستم‌های اختصاصی و قدرتمندتر روانه بازار شدند که امروزه انواع آن توسط کمپانی‌های مختلف تولید می‌شود. ماینر‌ها در سراسر جهان پراکنده هستند و از مهم ترین ابزارهای بازار کریپتو محسوب می‌شوند.

این دستگاه‌ها با متصل شدن به استخرهای استخراج، بیتکوین و ارزهای دیجیتال دیگر را استخراج می‌کنند. ماینرها با توجه به مصرف برق بالا و همچنین گرمایی که به محیط اطراف خود می‌دهند بارها مورد انتقاد فعالان محیط زیست قرار گرفته‌اند .

مزرعه استخراج ارزهای دیجیتال (Mining Farm)

با محبوبیت زیاد ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین ، فعالین استخراج رمزارزها آن به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرده است و افراد با برپایی سالن های بزرگی که در آنها صدها دستگاه ماینر قرار دارد عملیات استخراج ارزهای دیجیتال و تایید تراکنش ها را انجام می‌دهند.

به محل هایی که در وسعت بسیار بزرگ به این منظور برپا می شوند مزرعه استخراج ارزدیجیتال می‌گویند.

این مزارع معمولا در مناطق دور افتاده ای که دسترسی به برق آسان تر و خنک کردن سالن ها راحت تر انجام می‌شود برپا می‌شوند.

این مزارع نقش مهمی در صنعت ارزهای دیجیتال ایفا می‌کنند و با انجام تراکنش ها و اضافه کردن بیتکوین‌های جدید به عرضه در گردش، فعالیت شبکه بلاکچین را تضمین می‌کنند.

با توجه به اینکه مزارع ماینینگ میزان زیادی برق مصرف می‌کنند، آنها را به بخشی پر مصرف اما ضروری در استخراج ارز دیجیتال تبدیل شده‌اند. با سرمایه گذاری بیشتر مردم در ارزهای دیجیتال، نیاز به این مزارعه ها همچنان روبه افزایش است که با طراحی دقیق آنها می توان به صورت کارآمد و مقرون به صرفه استخراج ارزهای دیجیتال را انجام داد و باعث سود آوری بیشتر فرآیند استخراج شد.

استخراج بیتکوین

استخراج بیتکوین

ریگ استخراج ارزهای دیجیتال (Mining Rig)

ریگ های استخراج ارزهای دیجیتال سیستم های کامپیوتری قدرتمندی هستند که  استخراج رمرزارزها را انجام می‌دهند.

 این سیستم ها از اجزای متعددی از جمله پردازنده، کارت گرافیک و سیستم خنک کننده تشکیل شده است. همه این اجزا با هم کار می‌کنند، تا قدرت محاسباتی مورد نیاز برای استخراج را فراهم کنند. ریگ ماینینگ نسل بعدی ماینرها هستند که توانایی استخراج طیف گسترده تری از ارزهای دیجیتال را دارا هستند.

بر خلاف ماینرها که فقط قادر به استخراج یک نوع ارز هستند ریگ ماینیگ می تواند تعداد مختلفی از ارزهای دیجیتال را استخراج کند. شایان ذکر است به دلیل اینکه ریگ ها به صورت اختصاصی برای استخراج طراحی نشده‌اند توانایی استخراج ارزهای دیجیتال با قدرت سختی بالا را ندارند.

استخراج ابری ارزهای دیجیتال  (Cloud Mining)

شما می‌توانید بدون اینکه سخت افزار لازم و زیر ساخت‌های لازم جهت استخراج ارزهای دیجیتال را فراهم کنید، تنها از طریق یک کامپیوتر و از راه دور استخراج رمزارزها را را انجام دهید.

ارائه دهندگان خاصی وجود دارند که این سخت افزارها را فراهم و زیرساخت های آن را ایجاد کرده‌اند، و در ازای دریافت هزینه به شما امکان اتصال به سخت افزارهای خود جهت استخراج را می‌دهند. شما می‌توانید با استفاده از استخراج ابری، بدون سرمایه گذاری در سخت افزار و پرداختن به پیچیدگی‌های این مسیر، از توان استخراج این کمپانی‌ها، در ازای پرداخت هزینه برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

استخراج ابری مزایای متعددی مانند کاهش هزینه برای خرید سخت افزار و صرفه جویی در هزینه تعمیر و نگهداری و… را به روش‌های سنتی دارد. و در مقابل با توجه به هزینه‌ای که به ارائه دهندگان این خدمات پرداخت می‌کنید سود شما کمتر می‌شود و بدلیل اینکه بر فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال نظارت ندارید، امکان تقلب آن هم وجود دارد.

استخر استخراج ارزهای دیجیتال (Mining Pool)

با اتصال گروهی ماینر ها به یکدیگر یک استخر استخراج ایجاد می‌شود.

ماینرها به هم متصل می‌شود و یک استخر استخراج می‌سازند، با این روش قدرت محاسباتی خود را افزایش می‌دهند، سریع تر پاسخ مسائل ریاضی سخت را پیدا می‌کنند و شانس خود را برای دریافت پاداش استخراج افزایش می‌دهند.

وقتی ماینر ها به یک استخر اضافه می‌شوند، پاداش ثابت تری تولید می‌کنند. با این کار هر ماینر یک بخش از محاسبات را انجام می‌دهد و باعث فعالیت بیشتر ماینرها می‌شود. هرچه تعداد ماینرها بیشتر شود، نرخ هش شبکه افزایش پیدا می کند و شبکه قدرتمندتر و امن تر می‌شود.

پاداش بلاک (Block Reward)

پاداش بلاک یک مفهوم مهم برای کسانی است که به استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال علاقه دارند. به ماینرهایی که با موفقیت یک بلوک را در شبکه بیت کوین استخراج کنند، رمزارز بیتکوین پاداش داده می‌شود. سخت افزار ماینرها، قدرت محاسباتی بالایی دارد. ماینرها با متصل شدن به شبکه بلاکچین، معادلات ریاضی پیجیده در هر بلاک را حل می‌کنند. این کار باعث تایید تراکنش ها در شبکه می‌شود و به امنیت شبکه کمک می کنند.

ماینرها در ازای این خدمات مقدار مشخصی ارز دیجیتال بیتکوین دریافت می‌کنند که بین آنها تقسیم می‌شود. این میزان باعث تشویق ماینرها به استخراج و مشارکت در شبکه می‌شود.

ساتوشی خالق بیتکوین این فرایند را از ابتدا به روشی طرح ریزی کرده که از استخراج بی رویه بیتکوین جلوگیری می‌شود و استخراج آن در بلند مدت باعث کاهش ارزش ذاتی بیتکوین نمی‌شود. در ادامه این فرآیند را توضیح خواهیم داد.

نصف شدن پاداش استخراج (Halving)

هر چهار سال یک بار پاداش استخراج هر بلاک نصف می‌شود. این رویداد هاوینگ نام دارد. این رویداد را از قبل پیش بینی کرده‌اند و همانظور که گفتیم، پاداش بلاکی را که استخراج کنندگان برای تأیید تراکنش ها در بلاک چین دریافت می‌کنند، به نصف کاهش می‌دهد.

تعداد کل بلاک های بیتکوین 21 میلیون واحد است. بعد از استخراج 210 هزار واحد یک هاوینگ انجام می‌شود. در حال حاضر ماینرها هر 10 دقیقه یک بلاک استخراج می‌کنند و به گردش کل اضافه می‌شود. پس هاوینگ در این دوره 4 سال طول می‌کشد.

این کار باعث حفظ ارزش ذاتی بیتکوین می‌شود و علاوه برآن باعث کمبود بیتکوین بین طرفداران، و در نهایت باعث رشد قیمت آن در بلند مدت می‌شود.

اگر چنین فرآیندی طرح ریزی نشده بود، با استخراج افراطی بیتکوین توسط ماینرها مواجه می‌شدیم و این دارایی به سرعت ارزش خود را از دست می‌داد، همه ما می‌دانیم که کمیاب بودن هر دارایی باعث بالا رفتن ارزش آن در بین مردم می‌شود.

استخراج ارزهای دیجیتال

استخراج ارزهای دیجیتال

گواه اثبات کار (Proof or work)

اثبات کار (PoW) یک الگوریتم اجماع است که در شبکه‌‌های ارز‌های دیجیتال مانند بیت‌‌کوین استفاده می‌‌شود. طبق این الگوریتم ماینر‌ها مسائل ریاضی پیچده را حل می‌کنند، تا تراکنش‌ها تایید شوند.

برای هر نقل و انتقالی که انجام می‌شود، ماینر‌ها با‌هم برای حل یک مسئله ریاضی رقابت می‌کنند. با حل این مسائل تراکنش انجام می‌شوند، و ماینر‌ها کارمزد انتقال را پاداش می‌گیرند.

با مشارکت ماینر‌ها در الگوریتم اجماع، بلاک‌های جدید بیتکوین خلق می‌شود. به بیان ساده‌، سکه‌های بیتکوین ضرب می‌شود، و بخشی از آن به عنوان پاداش به ماینر‌ها پرداخت می‌شود.

اگر کسی بخواهد در شبکه بیتکوین اختلال ایجاد کند، باید با همه ماینر‌های متصل به شبکه بیتکوین رقابت کند!

در سراسر جهان ماینر‌های زیادی استخراج بیتکوین را انجام می‌دهند. فعالیت ماینرها تضمین کننده بقای بلاکچین بیتکوین است، و ماینرها در ازای انجام این کار، پاداش دریافت می‌کنند.

فعالیت همه ماینرها در کنار هم قدرت محاسباتی عظیمی را ایجاد می‌کند. اگر شخصی بخواهد کنترل شبکه را به دست بگیرد، باید چنین قدرت عظیمی را ایجاد کند که چنین کاری امکان پذیر نیست.

 پس فرایند الگوریتم اجماع کار، امنیت شبکه را نیز تضمین می‌کند.

گواه اثبات سهام (Proof of Stake)

الگوریتم اثبات سهام روشی برای تایید تراکنش ارز‌های دیجیتال است که سیستم آن با الگوریتم اجماع کار متفاوت است. در الگوریتم اجماع سهام برای تایید تراکنش‌‌ها از ماینر‌ها و سخت‌افزار استفاده نمی‌شود.

ماینر‌ها مصرف برق زیادی دارند و گرمای زیادی تولید می‌کنند. با افزایش تعداد مزارع استخراج ارز‌های دیجیتال، آلودگی‌های زیست محیطی افزایش پیدا کرد و فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال مورد انتقاد قرار گرفت. این انتقاد‌ها از طرف فعالین محیط زیست انجام شد و دلیل اصلی آن تولید گرمای زیاد در فرآیند ماینیگ بود. در نهایت محققان حوزه ارز‌های دیجیتال برای تایید تراکنش‌های شبکه دست به خلاقیت دیگری زدند.

مفهوم PoS برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ مطرح شد و از آن زمان برای بسیاری از بلاکچین‌ها پیاده سازی شده است.

در الگوریتم گواه اثبات سهام، ماینر‌ها مساله‌های ریاضی پیچیده را حل نمی‌کنند. به جای آن افراد باید توکن‌های خود را برای تایید تراکنش‌ها وثیقه بگذارند.

برای تایید تراکنش‌‌ها، افراد توکن‌های خود را وثیقه می‌گذارند. هر بار یک اعتبار سنج به صورت تصادفی از بین آنها انتخاب می‌شود.

سهام داران سرمایه زیادی را در شبکه وثیقه کرده اند. اگر کسی بخواهد تراکنش‌ها را دستکاری کند باید چنین سرمایه عظیمی را تامین کند. چنین کاری امکان پذیر نیست و مقرون به صرفه نمی باشد. کارمزد تراکنش، به افرادی پرداخت می شود که توکن‌های خود را وثیقه کرده اند.

فرآیند گواه اثبات سهام علاوه بر امنیت بالا، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. توضیحات در این مقاله به صورت ساده بیان شد.

روش استخراج ارزهای دیجیتال

روش استخراج ارزهای دیجیتال

استخراج ارز‌های دیجیتال به روش اثبات سهام، مدل‌های مختلفی دارد.

ارز دیجیتال پولکادات، ارز دیجیتال متیک و ارز دیجیتال ایاس برای تایید تراکنش‌ها از این روش استفاده می‌کنند.

این الگوریتم روش‌های خاصی را برای پرداخت پاداش پیاده سازی کرده است. هر روز در حال بهبود است، و پاداش به صورت منصفانه به سهام داران پرداخت می‌شود.

در این روش تراکنش‌ها بدون تولید گرما و مصرف برق بالا تایید می‌شوند. ارز دیجیتال اتریوم در حال پیاده سازی این روش برای لایه دوم شبکه خود است.

ارزهای دیجیتال نامی آشنا در دنیای امروز هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رمز ارز ها در دسترس تر از همیشه

خرید و فروش اتریوم و بیش از 100 رمز ارز دیگر در صرافی سالاریکس

آخرین مطالب

اپلیکیشن صرافی سالاریکس

بازار همراه شماست

دسته بندی ها

پشتیبانی آنلاین سوالی دارید؟
پشتیبانی آنلاین

تماس از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰

پشتیبانی آنلاین تماس تلفنی