صرافی آنلاین سالاریکس خرید و فروش ارزهای دیجیتال

همین حالا ثبت نام کنید

لایه دوم اتریوم

نویسنده: خانم شیدا لک کارشناس محتوا | 1402-08-10 لایه دوم اتریوم

لایه دوم اتریوم

لایه دوم اتریوم یک شبکه موازی با بلاکچین اتریوم است. و باعث حل مشکلات بلاکچین اصلی ethereum شد. در این مقاله از صرافی سالاریکس تلاش کردیم لایه دوم اتریوم را به زبانی ساده برای شما شرح دهیم، تا بهتر بتوانید رمزارزهای با پروژه لایه دوم را درک کنید و سرمایه گذاری آگاهانه‌ای در این پروژه‌ها داشته باشید.

لایه دوم اتریوم چیست؟

اولین بلاکچین ساخته شده برای انتقال پول، بلاکچین بیتکوین است. بعد از بیتکوین، بلاکچبن ethereum ساخته شد. در ابتدا زمانی که بلاکچین خلق شد، نمی‌توانست هر سه ویژگی امنیت، غیر متمرکز بودن و مقیاس پذیری را در یک پکیج برای کاربران در دسترس قرار دهد.

بنابراین بلاکچین اصلی اتریوم با مقیاس پذیری پایین باعث ایجاد بسیاری از مشکلات برای کاربران شد. یکی از مشکلات بلاکچین اصلی اتریوم، سرعت پایین در انجام تراکنش‌ها است. که در هر دقیقه نهایتا 25 تراکنش را می تواند پردازش کند!

این عدد در ابتدای مسیر کریپتو قابل قبول بود و تراکنش‌ها با مشکل خاصی مواجه نمی‌شدند. اما با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال و افزایش تعداد کاربران، بلاکچین اصلی کند شد.

تعداد تراکنشی که بلاکچین اتریوم در هر دقیقه پردازش می‌کند، قابل رقابت با بلاکچین‌های جدید نیست. سرعت پایین، شلوغ بودن شبکه، افزایش کارمزدها، از جمله مشکلات شبکه ی  ERC20 است.

راه حلی که توسعه دهندگان برای رفع مشکلات لایه ی اول اتریوم پیاده سازی کردند، ایجاد لایه ی دوم اتریوم است.

راهکار لایه دوم اتریوم

ارز دیجیتال اتریوم محبوبیت و رشد قیمتی بسیار خوبی داشته است. و دارای جایگاه بسیار خوبی در دنیای ارزهای دیجیتال می باشد. ethereum دومین ارز برتر بازار است. این موضوع باعث افزایش روز افزون تعداد کاربران شده است. و در این شرایط تقاضای غیرقابل وصفی برای انجام تراکنش‌ها در شبکه وجود دارد.

درصورتی که  لایه‌ی اصلی نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از تقاضا باشد. و مقیاس پذیری پایین باعث بروز مشکلاتی برای عموم کاربران شده است.

در حالی که لایه اول اتریوم دو ویژگی امن بودن و غیرمتمرکز بودن را دارد. ولی با یک مشکل اساسی در مقیاس پذیری روبرو است. یک بلاکچین ایده آل باید هر سه ویژگی مقیاس پذیری، امنیت و غیرمتمرکز بودن را داشته باشد.

لایه دوم اتریوم با هدف سرعت بخشیدن به تراکنش‌ها و البته با رعایت حفظ امنیت و غیرمتمرکز بودن بر روی بلاکچین اصلی ساخته شده است.

توسعه دهندگان لایه ی دوم اتریوم را بر بستر اصلی بلاکچین اتر یوم راه اندازی کردند. لایه دوم اتریوم با تمرکز بالا و حفظ امنیت، سرعت و مقیاس پذیری را افزایش می‌دهد. لایه‌ی دوم اتریوم با ویژگی‌هایی که دارد، می‌تواند هزاران تراکنش را در دقیقه پردازش کند و این عدد بسیار کار ساز است.

برای مثال رول آپ‌ها لایه‌ی دوم اتریوم ، و شبکه‌ی لایتنینگ لایه دوم شبکه‌ی اصلی بیت کوین هستند. ethereum و بیت کوین لایه اصلی محسوب می‌شوند بنابراین هر تراکنشی که در لایه ی دوم انجام می‌شود در نهایت می‌تواند به لایه اصلی بازگردد و استناد شود.

 پروژه های لایه دوم چگونه کار می کند؟

معروف ترین روش انجام تراکنش در لایه دوم ethereum رول آپ نام دارد.

در این روش تراکنش‌ها خارج از شبکه‌ی اصلی اتریوم انجام می‌شود. و سپس اطلاعات مربوطه را به شبکه بر می‌گردانند.

در رول آپ اطلاعات تراکنش‌ها بعد از جمع آوری، به شکل یک تراکنش واحد تبدیل می‌شوند. و به شبکه اصلی اتر باز می‌گردد.

یعنی همه تراکنش‌ها به یک تراکنش تبدیل می‌شود. به این دلیل، کارمزد انجام این تراکنش‌ها، بسیار کمتر از زمانی است که تراکنش ها به صورت مستقل در شبکه‌ی ethereum انجام می‌شود.

رول آپ به دو زیر مجموعه تقسیم می‌شود:

الف) مدل OR

وقتی تراکنش‌ها از لایه دوم به لایه اصلی باز می‌گردند، بسیار سریع در دسترس عموم قرار می‌گیرند. در زمان کوتاهی همه افراد می‌توانند تراکنش‌ها را بررسی کنند.

در صورتی که فردی، در تراکنش‌ها مغایرتی پیدا کند، پاداش می‌گیرد، و فرد متخلف تنبیه می‌شود!

ب) مدل ZK

درمدل دوم از رول آپ، سیستم صحت تراکنش را تایید می‌کند و به شبکه اصلی بر می‌گرداند.

در این مدل، اطلاعات دیگری به نام “اثبات اعتبار” به شبکه اصلی ارسال می‌شود. که صحت تراکنش‌های در صف را اعتبار سنجی می‌کند.

پروژه‌های متفاوتی با هدف گسترش لایه دوم اتریوم در دنیای ارزهای دیجیتال فعال هستند، که یکی از معروف ترین آنها پروژه آربیتروم است.

ارز دیجیتال آربیتروم در لیست ارزهای صرافی سالاریکس است موجود است و می‌توانید با کارت‌های عضو شتاب به راحتی خرید آربیتروم را از صرافی سالاریکس انجام دهید.

ارزهای دیجیتال نامی آشنا در دنیای امروز هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رمز ارز ها در دسترس تر از همیشه

خرید و فروش اتریوم و بیش از 100 رمز ارز دیگر در صرافی سالاریکس

آخرین مطالب

اپلیکیشن صرافی سالاریکس

بازار همراه شماست

دسته بندی ها

پشتیبانی آنلاین سوالی دارید؟
پشتیبانی آنلاین

تماس از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰

پشتیبانی آنلاین تماس تلفنی